Crashtest

Campagne Crashtest: De Crashtest maakt jongeren bewust van de noodzaak om een gordel te dragen. Ook laat het ze op een veilige manier ervaren hoe het is om een crash mee te maken. Hoe werkt het? Vier jongeren nemen plaats op een stoel, dat met twee verschillende snelheden een frontale botsing simuleert. Dit maakt duidelijk dat het niet dragen van een gordel zowel bij lage als hoge snelheid flinke gevolgen heeft. De Crashtest laat ook bestuurders ervaren wat de risico’s zijn van te hard rijden, omdat de botsingssnelheid 40-50 kilometer per uur is. Tijdens de botsing wordt de reactiesnelheid gemeten. Na afloop geeft het campagneteam uitleg over de reactiesnelheid en de gevolgen van (te) laat reageren. Ook wordt aandacht besteed aan het goed dragen van een gordel en de werking van de airbag.

Beoordeling

1. Keuze van te beïnvloeden gedrag★★★★★
2. Keuze van de doelgroep★★★★★
3. Het formuleren van leerdoelen★★★★★
4. Didactische uitgangspunten★★★★★
5. Inhoud en vormgeving★★★★★
6. Toetsing en evaluatie in programma★★★★★
7. Handleiding en draaiboek★★★★★
8. Implementatie van het programma★★★★★
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen★★★★★
10. Kwaliteit van de effectmeting*

N.b.: Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product

Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.

Praktische informatie

Contactgegevens: Pieter Folkertsma, pieter@ryd.nl, tel. 06-30006025
Kosten: Prijs op aanvraag

Verschijningsvorm

De Crashtest is een eenmalige interventie op een groot festival of evenement.
De interventie zelf duurt minimaal 8 uur. De deelname van de jongeren aan de interventie duurt circa 15-20 minuten per 4 deelnemers tegelijkertijd.

Het programma wordt begeleid door een campagneteam van Responsible Young Drivers (peer-to-peer).

Korte karakteristiek

Het programma van de Crash is opgebouwd uit 2 onderdelen:
– het peer-to-peer gesprek
– Beleving in de crashtest

De belangrijkste didactische werkvorm bij dit programma is het peer-to-peer gesprek.
Daarnaast wordt de werkvorm instructie, interactie en handelingsperspectief toegepast.

Methodiek

Het programma maakt gebruik van drie werkvormen: (1) peer-to-peer (2) instructie en interactie en (3) error-learning

De doelgroep wordt iets aangeleerd door het gesprek, waarin de informatie zodanig wordt gebracht, dat de jonge bestuurders de intentie hebben om voortaan zich te houden aan de snelheidslimiet.

Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden

Responsible Young Drivers zorgt voor de gehele uitvoering van de campagne.
De campagne wordt ingezet bij grotere festivals en evenementen

We hebben alleen een ruimte nodig van 2 bij 4 meter en stroom.
Verder regelt RYD alles zelf.

Aanvullende informatie

Evaluatieonderzoek 

Niet van toepassing. 

Gegevens van deze publicatie
Uitgever
Responsible Young Drivers
Doelgroep
16-25 jaar
Onderwerp
Gevaarlijk gedrag
Vervoerswijze
Auto, Passagier
Regio
Landelijk