Het E-bike Parcours is een lespakket voor jongeren tussen de 16-24 jaar met het thema veilig fietsen op de e-bike. Er wordt vooral aandacht besteed aan snelheid. Het interactieve programma wil de doelgroep bewust maken van de gevaren en risico’s van (opgevoerde) snelle e-bikes. Dit doen we door de jongeren te laten fietsen op de e-bike of fatbike en dit zelf te ervaren en te beleven op een fietsparcours. Na afloop voeren we een peer-to-peer gesprek met de jongeren.
Beoordeling
1. Keuze van te beïnvloeden gedrag | ★★★★★ |
2. Keuze van de doelgroep | ★★★★★ |
3. Het formuleren van leerdoelen | ★★★★★ |
4. Didactische uitgangspunten | ★★★★★ |
5. Inhoud en vormgeving | ★★★★★ |
6. Toetsing en evaluatie in programma | ★★★★★ |
7. Handleiding en draaiboek | ★★★★★ |
8. Implementatie van het programma | ★★★★★ |
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen | ★★★★★ |
10. Kwaliteit van de effectmeting* | ★ |
N.b.: Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product
Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.
Praktische informatie
Contactgegevens: Pieter Folkertsma, 06 300 060 25, pieter@ryd.nl
Kosten: Prijs op aanvraag
Verschijningsvorm
Het programma E-bike Parcours is een éénmalige interactieve les, waarbij de leerlingen bewust worden gemaakt over veilig fietsen op een elektrische fiets.
Korte karakteristiek
De campagne E-bike Parcours wordt op locatie uitgevoerd door campagneteamleden van RYD. De teamleden bouwen op het schoolplein het parcours op voor 2 onderdelen: een parcours voor de behendigheid van de e-bike en daarna wordt er een snelheidsrace gedaan. De race wordt 2x gedaan, de eerste keer zonder ondersteuning en de 2de keer mét ondersteuning van de e-bike (spelvorm als werkvorm). Er is naast een e-bike ook een fatbike aanwezig.
Na beide parcoursen volgt er een kort peer-to-peer gesprek over veilig fietsen en deelnemen aan het verkeer (peer-to-peer werkvorm)
Methodiek
De inhoud van het lesprogramma (context gericht) wordt gebracht door campagneteamleden, die in dezelfde leeftijdscategorie zetten als de leerlingen. Door dit peer-to-peer principe is het lesprogramma afgestemd op de belevingswereld van de doelgroep.
De doelgroep leert door een beleving en eigen ervaring op een fietsparcours.
Na de deelname aan het parcours, volgt het peer-to-peer gesprek zoveel mogelijk op persoonlijk niveau, zodat de leermomenten worden opgebouwd door eigen ervaringen en gesprekken.
Tussendoor wordt er kort getoetst of de leerlingen de lesstof hebben begrepen. In de lesstof wordt steeds teruggekoppeld naar de praktijk: heb je zelf een e-bike, is deze opgevoerd en hoe ga je hier mee om?
Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden
Voor de campagne E-bike Parcours, worden onderwijsinstellingen bezocht door campagneteamleden van Responsible Young Drivers. Bij belangstelling wordt er telefonisch contact met de school en de desbetreffende docent opgenomen. Het lesprogramma wordt doorgenomen aan de hand van een verkorte handleiding voor de leerkracht. Tijdens het gesprek worden er afspraken gemaakt over een beschikbare datum en tijdstippen, benodigde ruimte en gebruik van materialen. Wanneer een school/leerkracht specifieke wensen heeft, kan het lesprogramma zowel op inhoud als op proces op maat gemaakt worden. Het lesprogramma is qua tijdsindeling altijd maatwerk en sluit aan bij de blokuren van de betreffende school. RYD neemt alle benodigde materialen mee.
De school moet wel beschikken over een terrein met zo weinig mogelijk obstakels (minimaal 25 x 10 meter)
Aanvullende informatie
- RYD heeft een digitale flyer voor de campagne E-bike Parcours
- Website Responsible Young Drivers
Evaluatieonderzoek
RYD heeft van een aantal projecten een effectmeting uitgevoerd. De planning is, dat de komende periode meerdere projecten volgen, zo ook het E-bike Parcours.