Sociale media in het verkeer

De les sociale media in het verkeer is een interactieve les voor jongeren van het VO en MBO. Het doel van de les is bewustwording creëren bij jongeren over de consequenties van het gebruik van hun mobiele telefoon in het verkeer, en hierdoor het terugdringen van de verkeersslachtoffers door telefoongebruik.

Jongeren weten dat het niet mag, en toch zijn veel jongeren afgeleid in het verkeer door gebruik van hun mobiele telefoon. Door op hun niveau in gesprek te gaan, proberen wij het doel te bereiken door jongeren zelf na laten denken over de gevolgen van de keuzes die zij maken.

De voorlichters van Bureau Leefstijl spreken de taal van de jongeren en gaan op hun niveau en belevingswereld in gesprek, zij oordelen niet en geven geen mening. Door de terugkoppeling van de jongeren (na de les) weten wij dat de jongeren zich gehoord en gezien voelen, en het veilig genoeg is om vragen te stellen.

Beoordeling

1. Keuze van te beïnvloeden gedrag★★★★★
2. Keuze van de doelgroep★★★★★
3. Het formuleren van leerdoelen★★★★★
4. Didactische uitgangspunten★★★★
5. Inhoud en vormgeving★★★★★
6. Toetsing en evaluatie in programma★★★★★
7. Handleiding en draaiboek★★★★★
8. Implementatie van het programma★★★★★
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen★★★★★
10. Kwaliteit van de effectmeting*

N.b.: Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product

Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.

Praktische informatie

Contactgegevens: Miranda Kleijweg-de Groote, 06 133 686 99, info@bureauleefstijl.nl
Kosten: Prijs op aanvraag

Verschijningsvorm

De les wordt gegeven in de vorm van een fysieke voorlichting in de klas. De les duurt 1 a 2 lesuren (50 tot 100 minuten). Er wordt gebruik gemaakt van een presentatie met veel foto- en beeldmateriaal. Op veel scholen komt Bureau Leefstijl de lessen jaarlijks verzorgen.

Korte karakteristiek

De les sociale media in het verkeer is een interactieve les voor jongeren van het VO en MBO. Door deze les wil het team van Bureau Leefstijl bewustwording creëren bij jongeren over de consequenties van het gebruik van hun mobiele telefoon in het verkeer. Wij kunnen heel hard roepen dat jongeren iets niet mogen, maar echte aanpassingen beginnen bij het veranderen van hun denken.

Bureau Leefstijl maakt gebruik van een PowerPoint presentatie met veel actueel beeldmateriaal. De voorlichter gaat vooral in gesprek met de jongeren over de risico’s van het gebruik van hun mobiele telefoon op de fiets, scooter en in de auto. De voorlichter bespreekt o.a. onderstaande vragen: Waarom zijn jongeren afgeleid? Wat kan er gebeuren als je afgeleid bent in het verkeer? Hoor je elektrische auto’s en scooters aankomen? Heb je alle zintuigen nodig in het verkeer van tegenwoordig? Ben je bewust van de gevolgen van de keuze om je mobiel vast te houden?

Aan de hand van cijfers over het aantal verkeersslachtoffers en filmpjes van politie over het gebruik van mobiele telefoons, gaat de voorlichter verder met het gesprek. Wat zegt de wet over het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer. Wanneer is het strafbaar? Hoe zit het met de verzekering?

Ook is er aandacht voor identiteit en zelfreflectie. Met elkaar denken we na welke redenen er zijn om toch met je mobiel bezig te zijn in het verkeer. En speelt groepsdruk een rol? Als je onderweg bent en je vrienden houden hun mobiel vast, wat doe jij dan? Als je online gepest wordt, heeft dat invloed op je verkeersgedrag? Als je iets hebt gezien wat je niet begrijpt (geweld etc.) heeft dat invloed op je gedrag/oplettendheid in het verkeer? Als je te maken hebt gehad met exposure, stalken of je hebt zelf iets gedaan wat niet oké is, heeft dat consequenties voor de oplettendheid in het verkeer? Door dieper in te gaan op deze vragen (die zij uiteindelijk zelf beantwoorden), laten we jongeren naar zichzelf kijken zodat ze zich realiseren wat het gevolg is (bewustwording) van de keuzes die zij maken.

Methodiek

Op welke wijze de doelgroep is aangeleerd krijgt, staat ook bij “korte karakteristiek” beschreven. Na de interactieve presentatie evalueert de voorlichter de lesstof met de jongeren.

Er is een Emoticon balletje dat de klas rondgaat. De voorlichter gooit het balletje naar een leerling en stelt een vraag, zoals:

  • Wat heb je geleerd over jezelf?
  • Wat ga je anders doen?
  • Maak je andere keuzes in het verkeer?

Daarna gooit de leerling het balletje naar een medeleerling en stelt de volgende vraag (de voorlichter ondersteunt hierbij en stuurt naar juiste vragen). Door deze manier van afsluiten hopen we dat jongeren de lesstof meenemen en toepassen in de praktijk.

Bureau Leefstijl maakt gebruik van de informatie van maakeenpuntvannul.nl.

Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden

Voorafgaand aan de les is er contact met de school over het niveau van de jongeren en wordt.

Er wordt gekeken of er een mentor/docent bij de les aanwezig wil zijn om:

  • (indien nodig) te helpen de orde te handhaven
  • de leerlingen te observeren en te ervaren wat de les met de leerlingen doet.

Wat benodigd is voor onze lessen:

  • digibord of beamer
  • klaslokaal

Aanvullende informatie

Evaluatieonderzoek 

Onze opdrachtgever, het ROV Zuid-Holland toetst regelmatig de stand van zaken omtrent de slachtoffers in het verkeer en stelt Bureau Leefstijl hiervan op de hoogte. Na elke les wordt aan de leerlingen gevraagd wat zij van de les vonden, en of zij hun gedrag aanpassen t.a.v. het gebruik van sociale media in het verkeer. De meeste reacties zijn positief en geven leerlingen aan dat zij geleerd hebben (bewustwording), van de les en zaken anders gaan doen.

Gegevens van deze publicatie
Uitgever
Bureau Leefstijl
Doelgroep
12-16 jaar, 16-25 jaar
Schooltype
Voortgezet onderwijs, Speciaal onderwijs, Beroepsonderwijs
Onderwerp
Afleiding, Gevaarlijk gedrag, Groepsdruk
Vervoerswijze
Auto, E-bike, Fiets, Motor, Scooter of bromfiets, Voetganger
Regio
Landelijk