Verkeerstuin Maasbree

De Verkeerstuin is een praktijk verkeerseducatieplein waar leerlingen van basisscholen uit de regio’s Midden- en Noord Limburg en Zuid-Oost Brabant sinds 2009 worden ondergedompeld in het verkeer. Doen is leren. Intussen werd de Verkeerstuin door meer dan 250 klassen bezocht, in totaal meer dan 7.500 leerlingen.

Beoordeling

1. Keuze van te beïnvloeden gedrag★★
2. Keuze van de doelgroep★★★★
3. Het formuleren van leerdoelen★★
4. Didactische uitgangspunten★★
5. Inhoud en vormgeving★★★★★
6. Toetsing en evaluatie in programma★★
7. Handleiding en draaiboek★★★
8. Implementatie van het programma★★★★
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen★★★★★
10. Kwaliteit van de effectmeting*

N.b. Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product

Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.

Praktische informatie

Contactgegevens: Jos van Rens, info@deverkeerstuin.com, tel. 06 4241 0631
Kosten: prijs op aanvraag

Verschijningsvorm

Leerlingen worden klassikaal aan school opgehaald met een Amerikaanse schoolbus en om 09:30u aan de Verkeerstuin afgezet. De Verkeerstuin is te boeken op maandag of dinsdag. Het programma duurt tot 14:30u waarna de leerlingen weer terug naar school worden gebracht. Jaarlijks zijn er circa 80 dagen beschikbaar.

Korte karakteristiek

  • Ontvangst en kennismaking alsook uitleg over het programma
  • Wat is Verkeer, gezamenlijk wordt de definitie van Verkeer vastgesteld. Deels mondeling en deels praktisch actief
  • Verkeersborden, hoe en waarvan worden ze gemaakt, hoeveel staan er en wat kost dat?
  • De interactieve Verkeersquiz; wie is het meest verkeersslim? De gemiddelde score wordt per schooljaar weggezet naast andere klassen, welke klas is het meest verkeersslim?
  • Scootmobiel; het hoe, wat, waar, wanneer, waarom en jij
  • De Veilige fiets
  • Laat je zien
  • De smartphone
  • Het grote “Ik let goed op in het Verkeer’ lied, iedereen doet mee
  • Fietsparcours (doen)
  • Bandenplakken (doen)
  • De kantelauto (zelf ervaren)
  • De vrachtwagen en de dode hoek (zelf ervaren)

Methodiek

  • Het lespakket is afgestemd op de leerlingen van groep 5, 6, 7 en/of 8
  • Ook voor speciaal en bijzonder onderwijs
  • Ook voor voortgezet onderwijs (internationale leerlingen)
  • KBO afdelingen
  • Getoetst aan VEBO en ROVL Verkeerskunsten

De doelgroepen worden ondergedompeld in het verkeer. Een mix van luisteren, doen, ervaren en voelen. Alle zintuigen alsook het motorisch geheugen komen aan bod

Theorie en praktijk

Daarnaast is er dankzij onze overdekte speeltuin ruimte voor stoom afblazen
Cliënten met een verstandelijke beperking, vrijwilligers en stagiaires van Blariacum College Venlo werken mee en geven instructie

Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden

De opdrachtgever belt naar bevestiging van uitvoering datum de vervoersplanner en spreekt met hem af hoe laat de klas op welk adres opgehaald wordt. De kinderen nemen zelf hun lunchpakket mee. Per Verkeerstuin rijdt er minimaal één auto mee i.v.m. vervoersbehoefte geurende de dag. De docent(e) ontvangt een evaluatie formulier en wordt geacht dat op korte termijn ingevuld te retourneren. 

Aanvullende informatie

Evaluatieonderzoek

Er is geen onderzoek gedaan naar de effecten van het project.

Gegevens van deze publicatie
Uitgever
Stichting de Fabriek
Doelgroep
4-12 jaar
Schooltype
Basisonderwijs
Onderwerp
Dagelijkse routes, Kwetsbare verkeersdeelnemers
Vervoerswijze
Fiets, Voetganger
Regio
Landelijk