Het Nationale verkeerslab van ZAT PRojectenbureau is inmiddels verworden tot het bruisend middelpunt van edutainment in optima forma. In een TV achtige studio met computerschermen, monitoren en simulatoren worden scholieren onder bezielende leiding van een tweetal professoren (professionele acteurs/presentatoren) uitgedaagd om gevaarlijke verkeerssituaties te verbeteren, vragen in sneltreinvaart te beantwoorden en kennis te koppelen aan praktische oplossingen. Welke klas of groep komt als winnaar uit de bus en maakt kans op een bokaal. Actuele thema worden in het Nationale verkeerslab afgewisseld met duurzame thema’s op het gebied verkeersveiligheid. Op dit moment vormt afleiding, e-bike, fat-bike de rode draad in het lab waarbij leerlingen de mogelijkheid hebben om de eerste 4D Fietssimulator in de wereld te testen. Kortom innovatief, praktijkgericht en vooral volop actie en beleving.
Beoordeling
1. Keuze van te beïnvloeden gedrag | ★★★★★ |
2. Keuze van de doelgroep | ★★★★★ |
3. Het formuleren van leerdoelen | ★★★★ |
4. Didactische uitgangspunten | ★★★★★ |
5. Inhoud en vormgeving | ★★★★★ |
6. Toetsing en evaluatie in programma | ★★★ |
7. Handleiding en draaiboek | ★★★ |
8. Implementatie van het programma | ★★★★★ |
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen | ★★★★ |
10. Kwaliteit van de effectmeting* | ★ |
N.b. Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product
Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.
Praktische informatie
Contactinformatie: Henk Koop, info@koop-co.nl, tel. 0521-345244
Kosten: Prijs op aanvraag
Verschijningsvorm
Het Nationale verkeerslab wordt bij voorkeur gegeven in een grote ruimte als een aula, kantine, groot studielokaal of gymzaal. Maximaal 60 leerlingen (2 klassen) kunnen per voorstelling deelnemen. Het is geschikt voor alle onderwijs niveaus. Van Praktijkonderwijs/SO tot VWO. Leeftijd 12 tot 15 jaar. Klas 1, 2 of 3. Het betreft een kant-en-klaar project, de inspanning van de school is zeer gering
Korte karakteristiek
Het Nationale verkeerslab bestaat uit een lesmodule van 1 lesuur voor groepen van maximaal 2 klassen. Deze twee klassen strijden tegen elkaar om de slimste en veiligste te zijn. Er is een mix aan confronterende theorie en praktijkgerichte informatie. Klassikaal moet men op intensieve wijze allerlei verkeerssituaties op lossen, quiz vragen in teamverband beantwoorden en via apparaten reactie/coördinatietesten uitvoeren (afleiding in het verkeer simuleren). een actuele gevaarlijke verkeerssituatie nabij de school op moeten lossen, diverse vragen ja/nee stellingen in quizvorm beantwoorden over fietsen, auto’s en regelgeving (verkeerskennis toetsen). Hierbij is verantwoordelijkheid- en risicobesef belangrijk om als winnaars uit de bus te komen. Natuurlijk staan de fiets en allerlei afleidingsvormen centraal. Maar er is ook aandacht voor overige verkeersvormen waar de fietser op de school-thuis-route mee te maken kan krijgen. Tussendoor worden allerlei korte animaties (tekenfilms) getoond waarin het onverantwoordelijke gedrag van schoolgaande fietsers vanuit het perspectief van overige weggebruikers centraal staan. Dit is de opmaat voor enkele discussierondes. De winnende klas krijgt een passende prijs in het Nationale verkeerslab uitgereikt. Docenten worden betrokken als jurylid en zijn herkenbaar een witte lab-jas.
Door middel van vragen stellen (quizvorm), discussiëren, oefenen, praktiseren (simulatie) en beleven: kennen de leerlingen kennen de inhoud en belang van verkeersregels die gelden voor fietsers (rood licht en specifieke verkeersborden voor fietsers). Leerlingen kunnen de kwetsbaarheid van de fietser in het donker en zonder fietsverlichting beschrijven. leerlingen kunnen voorbeelden geven van onveilig en risicovol fietsgedrag (afleidingsvormen en met z’n drieën fietsen op de rijbaan/handen uitsteken/ appen/bellen/sms’en). leerlingen kunnen beargumenteren waarom de fiets, e-bike of scooter piekfijn in orde moet zijn. leerlingen kunnen de effecten en impact van fietsongevallen met betrokkenheid van scooter/auto/vrachtauto/fat-bike Leerlingen kunnen beargumenteren waarom je moet wachten als slagbomen bij een spoorwegovergang naar beneden gaan of moet wachten op rood signaal licht. Leerlingen kunnen beargumenteren waarom je hulpdiensten altijd voorrang moet geven.
Methodiek
Het Nationale verkeerslab richt zich vooral op leren door sociale interactie. Leren met, van en door elkaar onder begeleiding van trainingsacteurs in de rol professoren in een spelshow. Leren door te doen en te ervaren, is de doelstelling op langere termijn. Het Nationale verkeerslab wil immers het bewustwordingsproces en imitatieleren stimuleren. De trainingsacteurs in de rol van professoren/spelleiders spelen in op het zelfvertrouwen en waardering van leerlingen door hen actief bij het spel te betrekken door middel van voorbeelden geven, vragen stellen, motiveren, beantwoorden, discussiëren over het onderwerp en gezamenlijk komen tot oplossingen. De reden dat het Nationale verkeerslab met behulp van „foutieve‟ voorbeelden (animaties op scherm) wil confronteren is dat het Nationale verkeerslab jongeren bewust wil maken van (foutieve) keuzes. Leren is meer gebaat bij het nuchter onder ogen durven en kunnen zien van tegenstellingen, zodat deze vanuit verschillende invalshoeken onderzocht en toegepast kunnen worden.
Door aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren is het team van het Nationale verkeerslab van mening meer interactie en reactie bij de jongeren uit te lokken. Het Nationale verkeerslab maakt daarom gebruik van nieuwe mediatechnieken (fietssimulatie met 4d/VR brillen) om de interventie meer kracht bij te zetten; horen, zien en ervaren.
Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden
Het Nationale verkeerslab wordt bij voorkeur gegeven in een grote ruimte als een aula, kantine, groot studielokaal of gymzaal. Maximaal 60 leerlingen (2 klassen) kunnen per voorstelling deelnemen. Het is geschikt voor alle onderwijs niveaus. Van Praktijkonderwijs/SO tot VWO. De duur van de spelshow/voorstelling is maximaal 50 minuten. Leeftijd 12 tot 15 jaar. Klas 1, 2 of 3. Het betreft een kant-en-klaar project, de inspanning van de school is zeer gering.
Aanvullende informatie
Evaluatieonderzoek
In uitvoering.