Met de verkeerseducatieve interventie Crash Investigation onderzoek je met eigen onderzoeksteam een verkeersongeluk. De gastles draait om een rechercheonderzoek gebaseerd op onderzoeken zoals te zien in televisieseries als ‘Crime Scene Investigation’ en ’Law & Order’, maar met een eigentijdse online twist en escapegame-elementen. Op deze manier worden de leerlingen uitgedaagd en gemotiveerd om vanuit hun eigen nieuwsgierigheid aan de slag te gaan. Deze gastles heeft als doel leerlingen uit de eerste twee klassen van het voortgezet (speciaal) onderwijs meer bewust te maken van de gevaren en risico’s van verkeersdeelname. Door de leerlingen op een objectieve afstandelijke manier op verkeersdeelname te laten reflecteren, wordt het risicobewustzijn vergroot.
Beoordeling
1. Keuze van te beïnvloeden gedrag | ★★★★★ |
2. Keuze van de doelgroep | ★★★★★ |
3. Het formuleren van leerdoelen | ★★★★★ |
4. Didactische uitgangspunten | ★★★★★ |
5. Inhoud en vormgeving | ★★★★★ |
6. Toetsing en evaluatie in programma | ★★★★★ |
7. Handleiding en draaiboek | ★★★★★ |
8. Implementatie van het programma | ★★★★★ |
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen | ★★★★★ |
10. Kwaliteit van de effectmeting* | ★ |
N.b.: Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product
Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.
Praktische informatie
Contactgegevens: Manon de Joode, m.dejoode@1801.nl, tel. 088 – 1801 619
Kosten: Prijs op aanvraag
Verschijningsvorm
De gastles wordt gegeven door twee verkeersdocenten van 1801 jeugd & onderwijsadvies. De les duurt 70-90 minuten. Gezien de voorbereidingen kunnen er minimaal 2 en maximaal 6 lessen op een dag worden gepland. Voor de gastles zijn 2 (of 2×2 bij dubbele uitvoering) naast elkaar gelegen lokalen nodig met digibord-aansluiting.
Korte karakteristiek
Tijdens deze les wordt aandacht besteed aan een aantal soorten risicogedrag. Aan bod komen: muziek luisteren, telefoongebruik in het verkeer, afleiding, fietsonderhoud, omgevingsbewustzijn en algemene gevaarherkenning. De leerlingen gaan in kleine groepjes op onderzoek uit en vinden online aanwijzingen naar de toedracht van het ongeluk. De leerlingen overleggen met elkaar, maken aantekeningen en zoeken codes om online sociale media berichten te lezen, te luisteren en te bekijken. Gaandeweg vinden ze bewijzen over de toedracht van het ongeluk. Ze weten aan het einde van de les welke andere keuzes de bestuurders hadden kunnen maken om het ongeval te voorkomen. Ook benoemen ze welke keuzes ze zelf kunnen maken om minder risico te lopen in het verkeer.
Methodiek
De verkeersdocenten geven instructie aan de groep en begeleiden de leerlingen bij hun onderzoek. De onderdelen van de les zijn zo ontwikkeld dat leerlingen zelf en in groepjes reflecteren op hun gedrag en worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid. De leerlingen worden daarbij uitgedaagd zelf conclusies te trekken.
Tijdens de les overleggen de leerlingen met elkaar, maken aantekeningen en zoeken codes om online sociale media- berichten te lezen, te luisteren en te bekijken.
Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden
Een gastles duurt 70-90 minuten per klas. Er kunnen minimaal 2 en maximaal 6 lessen op een dag worden gegeven. Voor de gastles zijn 2 (of 2×2 bij een dubbele uitvoering) naast elkaar gelegen lokalen nodig met een digibord-aansluiting. Bij de les is een docent van school actief aanwezig. De school verzorgt zelf ongeveer 2 weken na de gastles een verdiepingsopdracht. De gastles is geschikt voor de eerste twee leerjaren van het voortgezet (speciaal) onderwijs en voor uitstroomgroepen van internationale schakelklassen.
Aanvullende informatie
De gastles kan kosteloos worden aangevraagd binnen het programma van TotallyTraffic voor scholen in Zuid-Holland en Gelderland. Bij scholen in andere provincies kan de les worden gegeven op offertebasis.
Evaluatieonderzoek
Er heeft geen effectmeting plaatsgevonden