Fietsverlichting

Campagne Fietsverlichting. Het campagneteam staat tijdens de spits op een plek waar veel fietsers fietsen. Daar gaan de teamleden het gesprek aan met fietsers over het belang van goede fietsverlichting en zichtbaarheid. Fietsers die geen goede verlichting hebben krijgen gratis fietslampjes, die ter plekke worden op de fiets worden bevestigd.  De campagne Fietsverlichting wordt meestal uitvoert in de herfst, wanneer het in de ochtend en aan het eind van de middag al donker wordt. Deze tijden vallen dan samen met de ochtend- en avondspits, dus is er ook veel verkeer.  Juist op deze tijdstippen speelt zichtbaarheid een belangrijke rol. Het campagneteam draagt reflecterende vesten met Led-lampjes, waardoor ze extra opvallen en meteen een goed onderwerp hebben voor het bewustwordingsgesprek.

Beoordeling

1. Keuze van te beïnvloeden gedrag★★★★★
2. Keuze van de doelgroep★★★★★
3. Het formuleren van leerdoelen★★★★★
4. Didactische uitgangspunten★★★★★
5. Inhoud en vormgeving★★★★★
6. Toetsing en evaluatie in programma★★★★★
7. Handleiding en draaiboek★★★★★
8. Implementatie van het programma★★★★★
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen★★★★★
10. Kwaliteit van de effectmeting*

N.b.: Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product

Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.

Praktische informatie

Contactgegevens: Pieter Folkertsma, pieter@ryd.nl, tel. 06-30006025
Kosten: Prijs op aanvraag

Verschijningsvorm

De campagne Fietsverlichting is een actie op straat van 4 uur tijdens de schermer of donker.
We spreken fietsers aan, die fietsen zonder (goed werkende) verlichting.

Het programma wordt begeleid door een campagneteam van Responsible Young Drivers (peer-to-peer).

Korte karakteristiek

Het programma van de alcoholslagboom is opgebouwd uit 2 onderdelen:
– het peer-to-peer gesprek
– Handelingsperspectief: uitdelen van fietslampjes

De belangrijkste didactische werkvorm bij dit programma is het peer-to-peer gesprek.
Door fietslampjes uit te delen, halen we barrières weg en maken we het gemakkelijk voor de fietsers om hun gedrag te veranderen.

Methodiek

Het programma maakt gebruik van drie werkvormen: (1) peer-to-peer (2) een handelingsperspectief

De doelgroep wordt iets aangeleerd door het gesprek, waarin de informatie zodanig wordt gebracht, dat de fietsers de intentie hebben om voortaan te fietsen met goede verlichting in het donker. Door fietslampjes uit te delen, halen we barrières weg en maken we het gemakkelijk voor de fietsers om hun gedrag te veranderen.

Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden

Responsible Young Drivers zorgt voor de gehele uitvoering van de campagne.
De campagne wordt ingezet op straat, wanneer het schermer wordt of donker is.
Het team staat vooral op plekken waar veel fietsers langskomen, zoals NS-stations.

Bij een aantal opdrachtgevers sluiten we aan bij de regionale campagne AAN.

Aanvullende informatie

Evaluatieonderzoek 

Niet van toepassing. 

Gegevens van deze publicatie
Uitgever
Responsible Young Drivers
Doelgroep
16-25 jaar
Onderwerp
Gevaarlijk gedrag
Vervoerswijze
Fiets
Regio
Landelijk