Studio Rotonde

In Studio Rotonde van TeamAlert worden jongeren bewust gemaakt van (eigen) gedrag en van hun kwetsbaarheid in het verkeer. Tijdens het onderwijsprogramma worden middels 3 verschillende onderdelen onveilige verkeerssituaties behandeld , waarmee jongeren te maken krijgen in hun eigen omgeving. Op basis hiervan maken leerlingen een strip.

Beoordeling

1. Keuze van te beïnvloeden gedrag★★★★★
2. Keuze van de doelgroep★★★★★
3. Het formuleren van leerdoelen★★★
4. Didactische uitgangspunten★★★★★
5. Inhoud en vormgeving★★★★★
6. Toetsing en evaluatie in programma★★★
7. Handleiding en draaiboek★★★
8. Implementatie van het programma★★★
9. Procesevaluatie / gebruikerservaringen★★★★
10. Kwaliteit van de effectmeting*★★★★

N.b.: Er zijn maximaal vijf sterren per onderdeel te behalen.
*De kwaliteit van de effectmeting velt geen oordeel over het effect van het product

Uitleg over het toetsoordeel van deze interventie.

Praktische informatie

Contactgegevens: Geke van der Veen, 030-2232893, Geke@teamalert.nl
Kosten: Prijs op aanvraag

Verschijningsvorm

Studio Rotonde is een anderhalf uur durend verkeerseducatieproject voor leerlingen op het praktijkonderwijs. Studio Rotonde is met name geschikt voor de onderbouw en kan in combinatie met het verkeersproject van TeamAlert voor de bovenbouw (Your Message PRO) worden aangenomen. Het betreft peer-to-peer educatie waarbij jongeren lesgeven aan jongeren.

Korte karakteristiek

Het doel van Studio Rotonde is op een aansprekende manier de kennis over het verkeer en verkeersveiligheid van praktijkleerlingen te vergroten. Leerlingen uit het praktijkonderwijs leren door te doen. ‘Doen’ staat ook centraal bij Studio Rotonde. De thema’s afleiding tijdens het fietsen, door rood licht fietsen, en fietsen in groepen staan hierbij centraal. Het is van belang dat de jongeren een positieve houding tot stand brengen richting het vertonen van verkeersveilig gedrag.

In het begin van de uitvoering wordt na een korte introductie de klas opgedeeld in drie groepen die langs drie onderdelen rouleren. Een groep gaat in gesprek over de eigen ervaringen in het verkeer. Op deze manier betrekken de leerlingen het project meer op hun eigen situatie en gedrag. Door aansluitende feitjes te geven wordt het kennisniveau van de leerlingen verhoogd. Een andere groep doet het ervaringselement ‘Stap op’, waarbij de leerlingen zelf ervaren dat mobielgebruik en fietsen niet samen gaan. De derde groep gaat aan de slag met het uitbeelden van verschillende veilige en onveilige situaties in het verkeer.

Hier is ook een zebrapad uitgelegd over de vloer en er zijn bijgeleverde attributen. Door het uitbeelden zijn de consequenties van risicogedrag beter te overzien voor jongeren. Door de handelingsalternatieven uit te beelden weten de jongeren heel concreet wat ze kunnen doen om een veilige situatie te creëren. Na de carrousel maken de jongeren in groepjes hun eigen strip waarbij ze zelf teksten bedenken bij ieder plaatje in de strip. Als alle strips af zijn, worden deze samen met de verkeerssituatie en de verschillende handelingsalternatieven, per groepje besproken.

Methodiek

Om de doelen (kennis en houding) te kunnen bereiken zijn verschillende methoden voor gedragsbeïnvloeding verwerkt binnen Studio Rotonde. Hieronder wordt kort beschreven via welk onderdeel aan welk doel wordt gewerkt.

Eigen ervaring

Methode: De leerlingen delen in hun groepje hun eigen ervaringen met het thema verkeersveiligheid. Op deze manier betrekken de leerlingen het project meer op hun eigen situatie en gedrag. Door het bespreken van feiten over het verkeer en verkeersveiligheid die aansluiten bij de ervaringen van de leerlingen, wordt gewerkt aan het kennisniveau van de leerlingen. Tijdens dit gesprek zorgt de jongerenvoorlichter ervoor dat de gewenste (veilige) sociale norm wordt benadrukt.

Uitbeelden

Methode: Dit spel heeft als doel het verhogen van kennis en eigen effectiviteit. De leerlingen beelden in tweetallen een serie verkeersonveilige situaties uit, die de rest van het team moet raden. Vervolgens worden in tweetallen handelingsalternatieven voor dezelfde verkeersonveilige situaties uitgebeeld. Door het uitbeelden zijn de consequenties van risicogedrag beter te overzien voor jongeren. Door het uitbeelden van de handelingsalternatieven weten de jongeren heel concreet wat ze kunnen doen om een veilige situatie te creëren. Praktijkleerlingen leren namelijk het beste visueel.

De leerlingen van het andere team kunnen extra punten verdienen door de uitgebeelde handelingsalternatieven te onthouden, waardoor hun kennisniveau stijgt. In de nabespreking wordt nagegaan welke verkeerssituaties herkenbaar zijn voor de leerlingen. Op deze situaties wordt dieper ingegaan en bedenken de jongeren eigen handelingsalternatieven vanuit de eigen belevingswereld.

Ervaringselement ‘Stap op’

Methode: Het doel van het ervaringselement is om de leerlingen zelf te laten ervaren dat ze niet twee dingen gelijk kunnen. Daarmee worden ze bewust van het gevaar van afleiding in het verkeer, oftewel onbewust onbekwaam. Hierdoor staan zij meer open voor de boodschap van het project.

Strip monteren

Methode: Door de leerlingen hun strip zelf te laten maken, sluit dit project aan bij de behoefte van praktijkleerlingen om te leren door te doen. Daarnaast verhoogt het zelf maken van de strip het commitment met de inhoud daarvan: iets wat je zelf gemaakt hebt, zorgt voor een groter verantwoordelijkheidsgevoel en trots.

Afsluiting Methode

Je leert het sterkst door herhaling. Door aan het eind van het project terug te blikken op wat er is geleerd, wordt alle informatie herhaald en zit het geleerde fris in het geheugen.

Inzetbaarheid en gebruiksvoorwaarden

Per uitvoering worden minimaal twee en maximaal drie sessies gehouden. Per sessie (van anderhalf uur) neemt één klas deel aan Studio Rotonde. TeamAlert verzorgt het project van begin tot einde en voert aan het eind een evaluatie uit. Er worden drie lokalen / ruimtes gebruikt voor Studio Rotonde; Eén lokaal waar het ervaringselement wordt gedaan, één lokaal waar de leerlingen aan de slag gaan met hun eigen ervaring en één groot lokaal waar de leerlingen worden ontvangen en waar de leerlingen gaan uitbeelden. Ook zal dit lokaal gebruikt worden voor het maken van de strips en de nabespreking.

Aanvullende informatie

Evaluatieonderzoek 

In 2023 is een User Experience onderzoek gedaan naar het project Studio Rotonde. Leerlingen beoordeelden het project gemiddeld met een 7,4 en de jongerenvoorlichters met een 8,8.

Gegevens van deze publicatie
Uitgever
TeamAlert
Doelgroep
12-16 jaar
Schooltype
Voortgezet onderwijs
Onderwerp
Afleiding, Dagelijkse routes, Gevaarlijk gedrag, Groepsdruk, Kwetsbare verkeersdeelnemers
Vervoerswijze
Fiets
Regio
Landelijk