Lekker Anders Dag

Initiatief om een mentaliteitsverandering te bevorderen door ouders en kinderen uit te dagen om alternatieve, bewuste keuzes te maken tijdens hun tocht naar school, waardoor een prettiger verkeerssituatie ontstaat

Fietsen met Zizo

Fietsen met Zizo stimuleert kinderen en ouders om (vaker) samen te fietsen, met het fietsdagboek als gids. Dit bevordert fietsvaardigheden, ontwikkelt verkeersinzicht en vergroot het vertrouwen.

Club voor Geweldige Ideeën – Verkeer

Interventie gebaseerd op Design Thinking. Leerlingen (groep 3-8) worden uitgedaagd in het bedenken en presenteren van ideeën om de schoolomgeving veiliger te maken. Nadruk op burgerschap, creativiteit en verhoogd verkeersbewustzijn.

Verkeer de keuze?

Lesprogramma dat focust op keuzes in het verkeer, met aandacht voor groepsdruk en veiligheid. Het benadrukt bewustwording van keuzes, de overwegingen, gevolgen en mogelijke veranderingen met verbeterde feitenkennis.

De Grote Verkeersquiz

Copyright Tref-ik

Interactieve verkeersquiz met individuele voorronden en een theater spektakel. Via vragenlijsten wordt het verkeersinzicht van leerlingen onthuld, waardoor gerichte educatie mogelijk is. Strijd, interactie en kennis staan centraal.

Fietsles voor groep 5/6

Stichting Bevordering Verkeerseducatie biedt de Fietsles aan voor basisschoolkinderen in groep 5 en 6, gericht op het vergroten van technische fietsbeheersing en veiligheidskennis voor zelfstandig fietsen in het verkeer.

Mobiel in de hand, fiets aan de kant 2.0

Lessen voor groepen 7, 8 en brugklassers over afleiding in het verkeer. De les geeft leerlingen inzicht in attitude en impulsen die gedrag sturen. Gebruik van fietssimulator en VR brillen.

Split the Risk

Lespakket gericht op het verhoogde risico van jongeren op ongelukken door roekeloos gedrag. Het omvat opdrachten en voorbeelden om bewustwording van risico’s, inclusief afleiding in het verkeer, te vergroten.

Van 8 naar 1 (V8N1) – Basisonderwijs

Leerlingen bereiden zich voor op nieuwe schoolroutes met opdrachten, peer-to-peer learning over groepsdruk en afleiding, en praktische kaartregistratie van verkeersrisico’s.